Anoniminių alkoholikų draugija (AA) nuo pat jos įkūrimo 1935 m. tapo saugiu prieglobsčiu daugeliui priklausomybę turinčių žmonių. Pagrindinė jos filosofija yra surašyta „Didžiojoje knygoje“ , kuri pirmą kartą buvo išleista 1939 m. Šie metai ypatingi ir tuo, kad prasidėjo Antrasis Pasaulinis karas ir gimė Tina Turner. Ir… tai buvo velniškai senai.
Pagrindinė problema su Didžiąja Knyga yra tame, kad ji koreguota ir atnaujina buvo tik keturis kartus, o paskutinis leidimas buvo išleistas 2001 metais. Visos korekcijos buvo minimalios.
Tai reiškia, kad Anoniminių Alkoholikų filosofija neevoliucionavo beveik šimtą metų ir yra neprisitaikiusi prie šiuolaikinio žmogaus.
AA centrinė būstinė New Yorke skausmingai lėtai adaptuoja savo idėjas moterims, mažumoms ir LGBTQ bendruomenei, todėl anuomet heteroseksualaus vyro parašyta Didžioji knyga, vis dar skirta heteroseksualiam vyrui.
Naudojamos terminologijos problematika
Viena iš opiausių problemų yra Didžiojoje knygoje vartojama terminologija. Terminai ir pasakymai, kurie buvo įprasti XX a. trečiajame dešimtmetyje, dabar daugeliui gali atrodyti atstumiantys ar net įžeidžiantys. Pavyzdžiui, nuolat vartojami vyriški įvardžiai ir priklausomybę turintys žmonės vaizduojami daugiausia kaip vyrai gali atstumti moteris ir nebinarinius asmenis. Change.org svetainėje paskelbtoje peticijoje atkreipiamas dėmesys į šią problemą ir raginama atnaujinti Didžiosios knygos formuluotes, kad jos apimtų visus žmones, pabrėžiant, kad dabartinė terminologija gali atbaidyti potencialius narius nuo būtinos pagalbos paieškos.
Dr. Jamesas Morrisas, Priklausomybės elgesio tyrimų centro tyrėjas, pabrėžia, kad pats terminas „alkoholikas“ yra labai stigmatizuojamas.
Jis teigia, kad toks etikečių klijavimas gali trukdyti asmenims pripažinti, kad jų alkoholio vartojimas yra problemiškas ir ieškoti pagalbos.
Morrisas pasisako už labiau subtilią kalbėseną, kuri atspindėtų alkoholio vartojimo sutrikimų spektrą, o ne tik juodai baltą “alkoholizmo” perspektyvą.
Informaciniame amžiuje laikas bėga vis greičiau, o sena informacija su kiekviena diena tampa vis mažiau naudinga ir patraukli.
Nors 12 žingsnių programą logine prasme vertinu teigiamai, tačiau atgyvenęs naratyvas buvo pats didžiausias NE, kodėl pati griežtai atsisakiau kreiptis nemokamos pagalbos į AA draugiją.
Sustojusi filosofinė raida
Pradinei AA filosofijai, didelę įtaką padarė to meto religinės ir moralinės pažiūros. Aukštesnės jėgos ir moralinio inventoriaus akcentavimas gali būti iššūkis žmonėms, kuriems šie dalykai yra svetimi. Nors daugeliui žmonių dvasingumas tikrai gali būti labai svarbi sveikimo sudedamoji dalis, lankstesnis ir labiau įtraukiantis požiūris turėtų būti pritaikytas asmenims, turintiems kitokią pasaulėžiūrą.
Tyrėjas Izaakas L. Viljamsas (Izaak L. Williams) aptaria moralistinę Didžiosios knygos filosofiją, pažymėdamas, kad tokie terminai kaip „charakterio trūkumai“ gali netyčia įtvirtinti gėdos ir kaltės jausmus, o tai gali duoti priešingų rezultatų savęs suvokimo procese. Jis siūlo, kad šiuolaikinės psichologijos įžvalgos apie priklausomybę turėtų tapti pagrindu pakeičiant moralinių trūkumų akcentavimą į kur kas labiau atjaučiantį požiūrį.
Priklausomybė jau senai nebeturi nieko bendro su moralės stoka, jau senai aišku, kad nėra nustatyta jokių charakterio bruožų, kurie būtų būdingi tik priklausomybę nuo alkoholio turintiems žmonėms
Priklausomu nuo alkoholio gali tapti bet kuris šio pasaulio žmogus ar vaikas.
Religinis atspalvis
AA metodika turi stiprų dvasinį komponentą, reikalaujantį, kad nariai atsiduotų „aukštesniajai jėgai“. Nors AA teigia, kad ši aukštesnioji jėga gali būti bet kokia, susirinkimuose vis tiek dažnai vyrauja krikščioniška interpretacija. Tai gali atstumti ateistus, agnostikus ir žmones iš nekrikščioniškų šeimų.
Pew Research Center atliktos apklausos duomenimis, beveik ketvirtadalis amerikiečių save priskiria prie religiškai nesusijusių asmenų.
Daugelis šių asmenų norėtų ieškoti pagalbos dėl savo priklausomybės, bet vengia AA dėl jos religinio atspalvio.
Reaguojant į tai, išpopuliarėjo alternatyvios programos, pavyzdžiui, SMART Recovery, kuri remiasi ne dvasingumu, o kognityvine elgesio terapija (KET). Daugelis šalininkų mano, kad AA turėtų pasiūlyti pasaulietinį kelią tiems, kurie nesutinka su aukštesnės jėgos koncepcija.
AA atmeta pažangą priklausomybių tyrinėjimų srityje
Nuo 1934-ųjų metų mūsų supratimas apie priklausomybę smarkiai pasistūmėjo į priekį. Dabar tyrimai rodo, kad priklausomybė yra lėtinis, bet išgydomas smegenų sutrikimas, kuriam įtakos turi genetika, traumos, psichikos sveikatos sutrikimai ir visa eilė, kitų rizikos faktorių. Tačiau AA vis dar pateikia priklausomybę daugiausia kaip dvasinį ir moralinį defektą, visą gyvenimą trunkančią sunkią ligą, o tai jau nebeatitinka šių dienų realybės.
Tokie medikamentai kaip naltreksonas ir akamprosatas, kurie, kaip įrodyta, mažina potraukį alkoholiui, AA retai aptariami, nors yra tikrai labai veiksmingi. Daugelis AA narių nerekomenduoja vartoti vaistų, nepaisant to, kad šiuolaikinė medicina juos pripažįsta kaip vertingą priemonę priklausomybių gydyme.
modernizacijos link
Kartais man atrodo, kad AA pokyčių nesiima dėl savo paties didžiulio EGO. Pripažinti, kad priklausomybė nėra jokia visą gyvenimą trunkanti nepagydoma liga arba, kad žmonės neturi savęs vadinti alkoholikais, reikštų jog reikia daryti pokyčius nuo pat pamatų. Reikštų, kad riekia pripažinti klydus. Reikštų, kad reikia pripažinti, jog AA senai nuvilia mažumas, moteris, netikinčiuosiosius ir dar daug kitų, kuriems senovinis AA naratyvas yra nesuprantamas.
Nežymūs pokyčiai preambulėje ar įkūrus kelias grupes, kuriose yra atsisakoma religinės terminologijos yra tik lašas jūroje, ką turėtų nuveikti AA.
Privalu perrašyti Didžiąją knygą, kad į ją būtų įtrauktos įvairios perspektyvos, ir atnaujinti kalbą, kad ji atspindėtų dabartinį mokslinį priklausomybės supratimą. Joje atsisakyti stigmatizuojančių terminų, tokių kaip „alkoholikas“ ar „charakterio ydos“. Greta tradicinių 12 žingsnių pasiūlyti pasaulietinius ir mokslu pagrįstus gydymo būdus. O galiausiai pripažinti ir į AA filosofiją integruoti medicinos pasiekimus.
AA Didžiosios knygos penktojo leidimo su esminiais pakeitimais poreikis yra labai didelis
Aš suprantu, kad jei tu esi jau AA veteranas, tau gali ir tikti filosofija su “šiek tiek deguto”, tačiau jei tu esi kažkas panašaus į mane ar mano vyrą – suvokti ir priimti Didžiąją knygą yra tikrų tikriausia protinė gimnastika.
Nors pagrindiniai AA principai tikrai yra veiksmingi daugeliui žmonių, kalbos ir filosofijos pokyčiai gali padidinti draugijos aktualumą. Atnaujindami savo literatūrą, kad ji atspindėtų šiuolaikinį priklausomybės supratimą, AA gali ir toliau išlikti viena pagrindinių vietų, į kurias galėtų atsigręžti siekiantys pasveikti, nepriklausomai nuo jų kilmės, išsilavinimo ar įsitikinimų.