Įsivaizduok: jau vakarop, pajunti gerai pažįstamą norą atsipalaiduoti su taure vyno ar šaltu alum. Įtempta diena darbe jau visai į pabaigą ir tu mintyse imi sau teisintis sakydama (-s), kad tai viso labo tik viena taurė, kuri padės atsipalaiduoti, nedidelis malonumas, kurio nusipelnei po ilgos dienos. Bet ar kada nors susimąstei, kaip apskritai šovė į galvą tokia mintis? Alkoholio pramonė nori, kad tikėtum, jog alkoholis yra esminė atsipalaidavimo, šventės ir net tavo tapatybės dalis. Bet kas būtų, jei pasakyčiau, kad šį suvokimą sąmoningai kuria ir manipuliuoja pramonė, kuri pelnosi iš tavo priklausomybės ar piktnaudžiavimo?
O statymai yra dideli, nes, Pasaulinės Sveikatos Organizacijos (PSO) duomenimis, alkoholio vartojimas kasmet pasaulyje sukelia daugiau nei 3 milijonus mirčių. Tačiau, nepaisant visų aukų, alkoholio pramonės juodi darbai lieka nepastebėti. Tad šiandien rašau apie klastingas alkoholio pramonės gudrybes, kuriomis ji siekia, kad gertum daugiau arba būtum jų kliente (-u) amžinai.
Alkoholio normalizavimas kasdienybėje
Nuo filmų iki socialinių tinklų, nuo įmonės baliaus iki vietinės maisto parduotuvės – alkoholis yra visur. Jis įsiliejęs į mūsų kultūrą taip giliai, kad atrodo jog nenormalu negerti. Tai daro visi! Renginiai, šventės ir net paprastos šeimos vakarienės dažnai atrodo neišbaigtos be alkoholio. Alkoholio pramonė sunkiai dirba, kad išlaikytų šią nuomonę, užtikrindama, kad alkoholis būtų vaizduojamas kaip neatsiejama socialinių ryšių, sėkmės ir netgi rūpinimosi savimi dalis.
Pagalvok, kaip dažnai girdi frazes, tokias kaip „Šiandien ir vėl nėra priežasties negerti“, „Nosį niežti – matyt gersiu“, “Aš ne liūdnas, aš tik blaivus” ir panašiai. Šios frazės nėra tik nekaltas gėrimą normalizuojantis humoras- tai kruopščiai sukurti kultūriniai memai, kurie normalizuoja kasdienį gėrimą, nepriklausomai nuo konteksto. Alkoholio reklamos dažnai rodo gražius žmones, kurie mėgaujasi geriausiomis gyvenimo akimirkomis, tarsi alkoholis būtų raktas į socialinę įsitraukimą, linksmumą ir sėkmę.
Asocijuodama gėrimą su laime ir socialiniais ryšiais, alkoholio pramonė sukuria galingą psichologinį ryšį tarp alkoholio ir teigiamų patirčių. Nejučia pradedi tikėti, kad be alkoholio kažką prarandi – linksmybes, atsipalaidavimą ir net draugystes. Kai šis įsitikinimas įsitvirtina tavo sąmonėje, tampa daug sunkiau atsisakyti gėrimo, net kai jo tikrai nenori ar jo nereikia.
Jie naudoja produktų rodymą filmuose ir televizijos laidose, remia sporto varžybas ir kuria įsimintinus šūkius, kurie įsirėžia į mūsų atmintį. Jie nuolat mus bombarduoja žinutėmis ir įvairiausiais pranešimais, kurie normalizuoja ir glamūrizuoja alkoholio vartojimą.
Taikomasi į labiau pažeidžiamas demografines grupes
Vienas iš pačių ciniškiausių alkoholio pramonės strategijų yra taikymasis į pažeidžiamas grupes, tokias kaip vaikai ir moterys. Per pastaruosius dešimtmečius alkoholio kompanijos vis labiau orientavosi į moteris, kurdamos istorijas, kad alkoholis yra savotiška įgalinimo ir rūpinimosi savimi forma.
Pavyzdžiui, pagalvok apie šių dienų „mamų vyno kultūrą“. Vaizdo įrašai soc. tinkluose, kuriose pavargusios mamos siekia taurės vyno po ilgos dienos, stiprina idėją, kad alkoholis yra ne tik atlygis, bet ir būtinybė sprendžiant kasdienius tėvystės iššūkius. Tokios žinutės skatina moteris matyti alkoholį kaip normalų, priimtiną ir netgi būtiną gyvenimo būdo dalį.
Panašiai alkoholio kompanijos stipriai taikosi į jaunimą, dažnai pateikdamos gėrimą kaip suaugusiojo gyvenimo ritualą. Jei būsi labai atidi (-us), pastebėsi, kad visuose jaunatviškuose serialuose, klipuose, linksmybės vaizduojamos vartojant alkoholį. Alkoholio pramonė subtiliai naudojasi tokiomis platformomis kaip TikTok arba Instagram, kai kurie prekių ženklai labai subtiliai, labai nuo jauno amžiaus duoda vaikams apie save žinoti. Arba visokie Nedzinskai nori į parduotuvių lentynas grąžinti vaikišką šampaną (WTF?!).
Šios strategijos labai anksti įtraukia jaunus žmones, sukurdamos lojalumą prekės ženklui, kuris gali išlikti visą gyvenimą. Kaip apie tai kalbėtis su savo vaikais, išsamiai pasakoju savo on-line kurse, kuris yra akis atveriantis. Jį gali rasti čia.
Šios taktikos yra ypač pavojingos, nes jaunimas ir moterys yra labiau žalingai paveikiami alkoholio, nei vyrai. Pavyzdžiui, moterys dažnai greičiau ir sunkiau patiria alkoholio neigiamą poveikį nei vyrai dėl biologinių skirtumų, o kas liečia vaikus – tai kuo jie anksčiau pradės vartoti alkoholį, tuo didesnė tikimybė, kad jie taps priklausomi ir lojalūs visam gyvenimui.
Žalingų padarinių sveikatai slėpimas
Nėra paslaptis, kad alkoholis yra kenksmingas sveikatai, tačiau alkoholio pramonė deda didžiules pastangas, kad sumenkintų arba netgi neigtų šio žalingumo mastą. Nepaisant augančio tyrimų kiekio, siejančio alkoholį su rimtomis sveikatos problemomis, tokiomis kaip vėžys, kepenų ligos ir psichikos sveikatos sutrikimai, alkoholio pramonė ir toliau skatina nuomonę, kad saikingas gėrimas yra ne tik saugus, bet ir galbūt naudingas.
Tiesą sakant, daugelį metų alkoholio kompanijos finansavo tyrimus, kurie sumenkina alkoholio keliamus pavojus, tuo pat metu pabrėždami jo tariamą naudą. Ši taktika primena tabako pramonės strategijas, kai buvo finansuojami tyrimai, menkinantys rūkymo pavojus ir kvestionuojantys antirūkymo kampanijas.
Tiesa yra tokia, kad nėra saugaus alkoholio vartojimo lygio, kai kalbama apie vėžį. Pasaulio sveikatos organizacija klasifikuoja alkoholį kaip 1 grupės kancerogeną, tai yra priskiria tai pačiai grupei, kaip asbestas ir tabakas. Vis dėlto alkoholio kompanijos greitai sumenkina šiuos faktus, reklamuodamos alkoholį kaip sveikos, subalansuotos gyvensenos dalį, ypač siūlydami tokius prduktus, kaip “ekologiškas vynas” arba “alus be glitimo”.
socialiniai tinklai – inovatyvios pinklės
Socialinių tinklų plėtra suteikė alkoholio pramonei galingą naują įrankį norint pasiekti jaunąją auditoriją. „Instagram“, „TikTok“ ir „YouTube“ platformose gausu influencerių, kurie reklamuoja alkoholį dažnai subtiliai ir, atrodytų, natūraliai. Nesvarbu, ar tai būtų žavus „Instagram“ modelis, gurkšnojantis kokteilį prie baseino, ar „YouTube“ žvaigždė, maišanti savo mėgstamą gėrimą, influenceriai atlieka didžiulį vaidmenį, vaizduodami alkoholį patrauklų ir madingą.
Kas daro influencerių rinkodarą tokią efektyvia? Tai, kad ji atrodo asmeniška ir autentiška. Kai matai, kaip kas nors, kuo žaviesi ar domiesi, geria tam tikrą alkoholio prekės ženklą, tai nesijaučia kaip reklama- tai atrodo, kaip draugo rekomendacija. Dėl to dar sunkiau atpažinti manipuliaciją, kuri slypi už to.
Daugeliu atvejų alkoholio kompanijos remia influencerius, kad šie reklamuotų jų produktus, siūlydami jiems nemokamą alkoholį, pinigus ar kitokias paskatas mainais už įrašus. Šiuose įrašuose dažnai naudojamos grotažymės #DrinkResponsibly (gerk atsakingai), #EnjoyInModeration (mėgaukis saikingai) ar #Nealkoholinis, kurios tarnauja, kaip patogus atsakomybės atmetimas, tuo pačiu stumiant produktą į socialinių tinklų akiratį.
Dar blogiau, kad daugelis šių influencerių yra populiarūs tarp nepilnamečių auditorijos ir sukuria tiesioginę alkoholio pramonės ir įspūdingų jaunų žmonių, kurie dar neturėtų gerti, sąsają. Tyrimai parodė, kad alkoholio reklamos poveikis padidina ankstyvą alkoholio vartojimą, kuris susijęs su didesne rizika vėliau gyvenime patirti alkoholio sukeliamų problemų.
Saikingo gėrimo akcentavimas
Dar vienas išradingas triukas, kurį alkoholio pramonė naudoja, siekdama mus išlaikyti rinkoje, yra „saikingo gėrimo“ idėjos reklama. Reklamose ir kampanijose dažnai akcentuojamas atsakingo gėrimo arba saikingo alkoholio vartojimo svarbumas, tačiau ši žinutė yra sukurta tam, kad nukreiptų dėmesį nuo pačio produkto ir perkeltų atsakomybę ant vartotojo pečių.
Problema yra ta, kad „saikingumas“ yra miglota sąvoka, kuri gali reikšti skirtingus dalykus skirtingiems žmonėms. Vieniems tai gali reikšti vieną taurę per dieną, kitiems – kelias tik savaitgaliais.
Be to, žinutės apie saikingą vartojimą leidžia pramonei pasirodyti socialiai atsakingais, nors realiai tai nesumažina alkoholio vartojimo. Reklamuodama saikingumą, pramonė gali toliau reklamuoti alkoholį kaip normalią, priimtiną gyvenimo dalį, užtikrinant, kad žmonės ir toliau gers – tik ne per daug.
lobistų įtaka pramonės reguliavimui
Galiausiai vienas iš galingiausių alkoholio pramonės naudojamų metodų – lobizmas prieš reguliavimą. Alkoholio gamintojai kiekvienais metais išleidžia milijonus pinigų, siekdami užkirsti kelią griežtesnėms alkoholio reklamos, pardavimo ir vartojimo reguliavimo priemonėms.
Pavyzdžiui, daugelis šalių svarstė galimybę įvesti perspėjimo etiketes ant alkoholio produktų, panašias į tuos, kurie randami ant cigarečių pakelių. Šios etiketės informuotų vartotojus apie alkoholio keliamą riziką, pvz., jo ryšį su vėžiu ar kepenų ligomis. Tačiau alkoholio pramonė griežtai priešinasi šioms priemonėms, teigdama, kad jos neteisingai stigmatizuoja jų produktus ir pakenktų jų pelnui.
Pramonė taip pat lobizuoja prieš politikos priemones, tokias kaip didesni mokesčiai už alkoholį, reklamos apribojimai ir alkoholio prieinamumo ribojimai. Įrodyta, kad šios politikos priemonės yra efektyvios norint sumažinti alkoholio vartojimą ir su tuo susijusią žalą, tačiau jos taip pat kenkia pramonės pelningumui. Blokuodama arba susilpnindama šiuos reguliavimus, alkoholio pramonė užtikrina, kad jos produktai išliktų lengvai prieinami ir plačiai vartojami, nepaisant sveikatos pasekmių.
Kaip sumažinti alkoholio pramonės daromą įtaką?
Štai keletas patarimų:
- Labai gerai įsigilink į rinkodaros taktikas ir metodus: Kai suprasi, kaip jie bando tave paveikti, galėsi efektyviau blokuoti jų siunčiamas žinutes. Jei tau įdomu ar tave veikia alkoholio reklama, esu apie tai rašiusi jau anksčiau, įrašą gali paskaityti čia.
- Imk dažniau kelti klausimą:“Ar tai ką aš galvoju apie alkoholio vartojimą yra tiesa?”: Imk abejoti įsitikinimais apie alkoholį ir kodėl manai, kad jo reikia norint linksmintis ar atsipalaiduoti.
- Pradėk ugdytis sveikus gyvenimo įveikos mechanizmus: Rask kitų būdų, kaip įveikti stresą, nerimą ir nuobodulį, kurie nesusiję su alkoholiu. Taip, alkoholis išsprendžia labai daug problemų, tačiau tas pačias problemas galime spręsti ir sveikais, brandžiais būdais.
išvados
Kad ir kaip tai įžūliai beskambėtų, reikia suprasti, kad nuomonę apie alkoholio vartojimą mums visą gyvenimą formavo ta pati alkoholio pramonė. Ir tai, ką tu galvoji apie tai, nebūtinai yra tiesa.
Alkoholio industrijos manipuliacijos yra klastingos, nes ji išnaudoja mūsų giliausias silpnybes – mūsų norą turėti artimus santykius su aplinkiniais, atsipalaiduoti “kaip visi” ir tam tikrą tapatybę. Jie parduoda mums svajonę, kad alkoholis yra raktas į geresnį, pilnavertiškesnį gyvenimą. Bet tai yra viso labo nepagrįstos fantazijos. Už kiekvienos blizgančios reklamos ir žavingo socialinio tinklo įrašo slypi pramonė, kuri pelnosi iš priklausomybės, ligos ir mirties.
Alkoholio pramonė yra galinga, pelno siekianti mašina, kuri niekada nesustos mūsų gundyti. Tuo tarpu, kai tu sunkiai išgyveni pagirias, moralines kančias ar net kovą su priklausomybe, kažkas iš tavo išleistų pinigų alkoholiui statosi vilas ir perkasi jachtas.
Išnašos
- World Health Organization (WHO). (2018). Alcohol. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/alcohol
- Jernigan, D. H., Ross, C. S. (2020). The Alcohol Marketing Landscape: Alcohol Industry Strategies to Promote Alcohol to Youth. Journal of Public Health Policy, 41(1), 37-52.
- Babor, T., Robaina, K. (2013). Public Health, Academic Medicine, and the Alcohol Industry’s Corporate Social Responsibility Activities. American Journal of Public Health, 103(2), 206-214.